2013/10/23

Beuling met appelmoes

Ik ga al mijn hele leven beuling halen aan hetzelfde kraam op de markt en ik verkondig tegen iedereen dat dat de beste beuling is, maar eigenlijk heb ik dus niets om dat aan te staven. Maar 't is wel de beenhouwer die het het schoonst kan verkopen, zijn 'zwarte vitamientjes'. Dus een powerbooster, die het meeste benefiet heeft van iets zoet, zoals appelmoes of gebakken appeltjes bestrooid met bruine suiker.

Beuling / voor 4
- één of twee ringen beuling
- bakboter

Laat de beuling voor 't bakken al even op kamertemperatuur komen. Hij is van z'n eigen al gaar (en kan dus even goed koud gegeten worden), dus het is vooral een kwestie van even op te bakken om op te warmen, 5 minuutjes aan elke kant, op een niet te hoog vuur, volstaat. Prik er tijdens het bakken een paar gaatjes in, zodat de worst niet openbarst (of verdwijder het velletje op voorhand, zoals ik doe).

Appelmoes / voor 4
- een 8-tal appelen (Boskoop zijn de beste stoofappelen, maar ik gebruik even vaak gewoon Jonagold-appelen, die zijn zoetzuur en hebben geen extra suiker nodig)
- een bodempje water
- suiker naar smaak

Schil de appelen en snijd ze in (niet te kleine) stukjes. Doe ze in een kookpot met deksel en voeg een bodempje water toe. Ze moeten maar een kwartiertje stoven en dan kunnen ze al fijngestampt worden. Zijn ze nog wat te stevig, dan laat je ze nog een beetje langer stoven. Proef of de appelmoes zoet genoeg is en voeg eventueel nog wat suiker toe. Er kan ook kaneel bij. Simpel!

Lekker met een gebakken patatje, maar even goed met gewoon ne simpele boterham.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten