2013/10/17

Stoofpeertjes

De papa van een ex-lief is een briljante kok. Het gerecht van hem waar ik de beste herinneringen aan heb zijn stoofpeertjes met eend. Ik had nog nooit zoiets gegeten. Zelfs jaren later achtervolgen die smaken mij nog steeds. Hij stoofde zijn peren in witte wijn en serveerde er iets van besjes bij, dewelke weet ik niet meer juist. Ik doe het hier met peertjes in rode wijn, volgens een recept dat ik in een oud kookboek tegenkwam. (Na wat opzoekwerk blijkt dit trouwens eerder een Nederlandse klassieker te zijn, maar ook hier knijp ik een oogje toe.)

Stoofpeertjes-in-de-maak Voor 4 personen:
- 1 kg kleine stoofperen (Gieser Wildeman-peertjes kleuren het mooist, maar je kan ook een andere stoofpeer gebruiken)
- 50 gram kristalsuiker
- een kaneelstokje
- een stukje citroenschil
- eventueel voor extra smaak: 2 à 3 kruidnagels en een steranijsje 
- 2 dl rode wijn, aangelengd met 4 dl water, of tot de peren onder staan 
- eventueel maïzena om het kookvocht te binden

Schil de peren voorzichtig, beginnend bij het kroontje (laat de steeltjes er aan zitten). Grote peren kan je in tweeën of vieren versnijden (en zo kan je ineens ook gemakkelijk het klokhuis verwijderen). Gieser Wildeman-peertjes zijn echter zo klein dat het niet de moeite is om ze te versnijden, ook het klokhuis laat ik er gewoon in en verwijder ik pas tijdens het eten. Het oogt ook veel mooier om de peertjes op z'n geheel te laten. Doe ze in een stoofpot met deksel. Schenk er rode wijn bij tot de peren voor 1/3 onder staan. Voeg het kaneelstokje (en eventueel de kruidnagels en het steranijsje), het stukje citroenschil en de suiker toe. Leng aan met water tot de peren net onder staan. Breng het geheel aan de kook en laat minstens 2,5 uur (voor grote peren is dat 3 tot zelfs 4 uur) zachtjes doorkoken met het deksel op de pan. Controleer de peertjes regelmatig door er met een mesje in te prikken, want het is niet de bedoeling dat ze in moes veranderen. Het laatste half uur mag het deksel van de pan, zodat het vocht al wat kan inkoken.
Haal de peren uit het kookvocht en laat het kookvocht zonder deksel gedurende 15 minuten verder inkoken tot ongeveer de helft is overgebleven. Verwijder de smaakmakers (citroenschil, kaneelstok, steranijs en kruidnagels). Bind het kookvocht eventueel nog met wat maïzena opgelost in een beetje water. Laat de peertjes verder afkoelen in het kookvocht. (Ik vind ze het lekkerst als ze nog een beetje warm zijn.)
Geef de peren als dessert (met opgeklopte room of een bolletje vanille-ijs) of bij de warme maaltijd (met eend, maar ook lekker bij ander wild). Giet het kookvocht over de peren.

Stoofpeertjes

1 opmerking: